Психологічний супровід розвитку особливостей обдарованих - Форум
Вівторок, 06.12.2016, 17:08
Методичний кабінет управління освіти, молоді та спорту Шепетівської РДА
Головна Реєстрація Вхід
Вітаю Вас, Гість · RSS
[ Нові повідомлення · Учасники · Правила форуму · Пошук · RSS ]
Сторінка 1 з 11
Форум » Віртуальна конференція: "Розвиток обдарованості. Практичний досвід." » Психологічний супровід обдарованості » Психологічний супровід розвитку особливостей обдарованих
Психологічний супровід розвитку особливостей обдарованих
ModeratorДата: Четвер, 11.03.2010, 05:09 | Повідомлення # 1
Лейтенант
Група: Администраторы
Повідомлень: 50
Репутація: 2
Статус: Offline
Психологічний супровід подальшого розвитку особистісних особливостей обдарованих дітей.
 
ModeratorДата: Понеділок, 29.03.2010, 15:56 | Повідомлення # 2
Лейтенант
Група: Администраторы
Повідомлень: 50
Репутація: 2
Статус: Offline
Як навчати обдарованих дітей

Вирішуючи проблему навчання обдарованих дітей, необхідно визначити, в якій фо­рмі прояву ми сподіваємось побачити обдарованість у наших учнів, тому що, обдарова­ність може виявлятися:
  • як обдарованість явна (виявлена) „в усіх на очах". Звичайно в цьому випадку мають на увазі високу обдарованість. Фахівці стверджують, що число таких обдарованих дітей складає приблизно 1-3% від загального числа дітей;
  • як обдарованість вікова, тобто в одному віці дитина виявляє явну обдарованість, а потім, через декілька років, ця обдарованість кудись зникає;
  • як обдарованість прихована (потенційна, невиявлена), тобто обдарованість, яка з якихось причин не виявила себе в навчальній або іншій діяльності дитини, але існує як потенційна перспектива розвитку її здібностей.

Дітей з прихованою обда­рованість значно більше, ніж з явною. Передбачено, що загальне число явно і неявно об­дарованих дітей складає приблизно 20-25% від загального числа учнів.

Повну версію документа Ви можете завантажити за цим посиланням.

 
петровичДата: Вівторок, 30.03.2010, 21:21 | Повідомлення # 3
Рядовий
Група: Проверенные
Повідомлень: 2
Репутація: 0
Статус: Offline
Травлинська ЗОШ I-III ступенів
Теми :
"Формування психофізичної стійкості в обдарованих дітей"
"Основні контури розвитку й особливості роботи з обдарованими дітьми"
"Поради для вчителів щодо психофізіологічної стійкості обдарованих дітей"
Прикріплення: _._.doc(56Kb)


Повідомлення відредагував петрович - Вівторок, 30.03.2010, 21:30
 
koskivДата: Вівторок, 26.04.2011, 09:24 | Повідомлення # 4
Рядовий
Група: Проверенные
Повідомлень: 7
Репутація: 0
Статус: Offline
Працювати з обдарованими дітьми не завжди просто і легко. Труднощі можуть початися з того, що дитина, яка випереджає однолітків, схильна постійно привертати до себе увагу. Швидке виконання завдань, готовність правильно відповідати на запитання вчителя-для неї бажана розумова гра, змагання. Хочеться схвалення, радості. І при цьому ця дитина прагне нової розумової діяльності. А деякі вчителі просто скаржаться на те, що у них немає часу працювати з обдарованою дитиною. Але багато вчителів зізнаються, що коли в класі є обдарований учень, то їм цікаво працювати в цьому класі, це стимулює їх при підготовці до уроку. Часто вчителі відзначають, що в роботі з обдарованими вони не використовують певних спеціальних методик, але тримають таких дітей в полі зору: консультують їх, рекомендують спеціальну літературу, залучають до факультативних занять, до написання доповідей, рефератів, до участі в олімпіадах, студіях, різноманітних гуртках.
Серед обдарованих дітей зустрічаються й такі, які прагнуть вчитися і робити вибір самостійно, уникаючи „педагогічної рецептури”, опіки і моралізаторства. Нерідко в них загострене почуття самосвідомості і власної гідності. Не варто намагатись „переломити” цю поведінку педагогічним авторитаризмом, набагато краще найти з таким учнем спільну мову через співпрацю. Потреба таких дітей в емоційному комфорті, незалежності, досягненнях, визнанні і в усвідомлені власної цінності дуже велика і, на жаль, досить рідко задовольняється. Хоча це все їм потрібно не менше ніж усім іншим учням.
Приглядаючись до обдарованих дітей, вчитель має можливість переконатися і в тому, що у них часто поєднуються протилежні якості розуму: швидкість і повільність, обережність і сміливість, гнучкість і стійкість суджень. В усіх випадках ми маємо справу з високим ступенем розумових якостей, які проявляються в різних галузях діяльності: науковій, художній, винахідницькій і т. ін.
Що необхідно враховувати вчителю при підготовці до роботи з обдарованими учнями:
1. Знання концептуальних моделей.
Вони допомагають вчителю більш впевнено визначити дітей, особливо обдарованих, що здатні оперувати символами і засвоювати не тільки конкретне уявлення, але й абстрактне поняття.
2. Зв’язок з батьками.
Відмінною рисою кваліфікованих педагогів є їх здатність навчити батьків вмінню спостерігати за своїми дітьми, слідкувати за їх розвитком, а також сприяти цьому розвитку. Цілком природно, що батьки обдарованих потребують спеціального тренінгу навичок взаємодії з дітьми.
3. Таланти вчителя.
Вчитель, що працює з обдарованими дітьми, повинен мати яскраво виражені інтелектуальні здібності і загальноосвітню підготовку. Якщо поряд з цим він має ще й талант з якої-небудь галузі мистецтва, то такий спеціаліст буде ідеальним для роботи з обдарованими дітьми. Наприклад: бажано, щоб вчитель виявив здібності до музики, образотворчого мистецтва, драматургії або хореографії.
4. Вміння оцінювати.
Важливим фактором у забезпеченні розвитку дитини є вміння вчителя аналізувати й оцінювати не тільки успіхи обдарованої дитини в засвоєнні програми, але й ефективності участі батьків в процесі навчання своїх дітей. Це необхідно мати на увазі для подальшого планування навчання.
5. Вміння переконувати і пропагувати.
Цінною якістю вчителя є його здібність на справі довести дієвість програми, що пропонується. Вчитель повинен таким чином спланувати програму, щоб залучитися підтримкою з боку адміністрації, колег, батьків, громадськості. Важливим елементом в діяльності вчителя є його здатність забезпечити наступність і послідовність навчальних програм. Багатьма спеціалістами підкреслюється, що тільки в цьому випадку програма раннього навчання може вважатися успішною.
6. Здатність до самоаналізу.
Список перерахованих якостей педагогів, які навчають обдарованих дітей, був би неповним, якщо не згадати вміння вчителя аналізувати й оцінювати свої почуття, сильні та слабкі сторони своєї особистості і мотивації. Американським психологом Нельсоном і Клеландом було відмічено: „Було б цілком невірним, що людина здатна розуміти думки і почуття інших людей й розуміти їхню поведінку, якщо вона не може розуміти саму себе.”

Професійні навички, які необхідні вчителям, котрі працюють з обдарованими дітьми

• Вміння будувати навчання згідно з результатами діагностичного обстеження дитини.
• Вміння модифікувати навчальні програми.
• Вміння стимулювати здібності учнів.
• Вміння працювати за спеціальним навчальним планом.
• Вміння консультувати учнів.

Рекомендації
по роботі з обдарованими дітьми

Прикріплення: ___.doc(102Kb)
 
GrytsivДата: Вівторок, 26.04.2011, 09:48 | Повідомлення # 5
Рядовий
Група: Проверенные
Повідомлень: 6
Репутація: 0
Статус: Offline
Грицівська ЗОШ І-ІІІ ст.
ОСОБЛИВОСТІ ОБДАРОВАНИХ ДІТЕЙ
Здібності не оцінюють за легкістю засвоєння людиною інформації. Успішним стає той, хто в муках долає труднощі.
Любов до пізнання – ось головне мірило.
Антуан де Сент-Екзюпері
У Доктрині національної освіти, що визначає стратегію й основні напрямки розвитку освіти України в ХХІ столітті, записано: «Система освіти має забезпечувати підтримку обдарованих дітей та молоді, розвиток у них творчих здібностей, формування навичок самоосвіти і самореалізації особистості».
Обдарована дитина – це дитина, що виділяється яскравими, очевидними, іноді видатними досягненнями у тому чи іншому виді діяльності.
Особливості обдарованих дітей:
• великий словниковий запас;
• самостійне перенесення засвоєного на новий лад;
• вміння чітко встановлювати причинно-наслідкові зв’язки;
• вміння виявляти приховані залежності і зв’язки;
• бажання вибирати для вирішення складні завдання;
• вміння вловлювати зміст досить умовних ідей;
• вміння помічати тонкі відмінності в матеріалі;
• чутливість до протиріч;
• вміння будувати гіпотези;
• застосування ідей на практиці;
• здатність до творчого перетворення дійсності й умов завдання;
• критичність мислення;
• креативність;
• високий рівень допитливості;
• гнучкість у мисленні і діях;
• здатність висловлювати оригінальні ідеї;
• добре розвинена інтуїція.

ОСНОВНІ ПРОБЛЕМИ ОБДАРОВАНИХ ДІТЕЙ
1. Завищені вимоги до себе та постійне прагнення до досконалості. Для обдарованих дітей характерна внутрішня потреба в досконалості, що виявляється досить рано. Вони здатні часто переробляти виконане, вимагаючи від себе ідеального результату, що суттєво виснажує їх.
2. Відчуття незадоволеності. Вони критично ставляться до власних досягнень, часто незадоволені, звідси – низька самооцінка.
3. Нереалістичні цілі. Обдаровані діти часто ставлять перед собою надто складні цілі і, не маючи можливості досягти їх, починають переживати. Хоча з іншого боку, прагнення до досконалості приводить до високих результатів.
4. Надчутливість. Обдарована дитина більш вразлива, вона часто сприймає слова або невербальні сигнали як прояв неприйняття себе оточуючими. В результаті така дитина може відволікатися, реагуючи на різного роду подразники.
5. Потреба в увазі старших. Через природну допитливість і прагнення до пізнання обдаровані діти часто монополізують увагу дорослих, котрі знаходяться поруч.
6. Нетерпимість. Обдаровані діти нерідко проявляють нетерплячість до тих, хто стоїть нижче в інтелектуальному розвитку, відштовхуючи останніх своїми зауваженнями.
7. Невідповідність між фізичним, інтелектуальним та соціальним розвитком. Обдаровані діти часто бажають спілкуватися з дітьми старшого віку. Вони інтелектуально випереджають своїх ровесників, разом з тим, фізично і соціально поступаються старшим. Вони не бажають бути лідерами серед однолітків, але й не можуть бути ватажками серед старших.
8. Інтелектуальне, інформаційне, фізіологічне перевантаження. Обдаровані діти постійно задіяні в різноманітних конкурсах, олімпіадах, змаганнях. Вони переробляють величезну кількість інформації, прагнуть перемоги, багато працюють, що може призвести до фізичного і психологічного виснаження.
ОСНОВНІ НАПРЯМКИ РОБОТИ ПСИХОЛОГА З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ, ЇХ ПЕДАГОГАМИ І БАТЬКАМИ
Робота з обдарованими дітьми
1. Виявлення обдарованих дітей та їх психологічне обстеження.
2. Створення в школі соціально-психологічних умов для прояву і розвитку обдарованості школяра.
3. Спеціальна психологічна робота з дитиною, спрямована на вирішення внутрішніх психологічних конфліктів, зняття тривожності, страхів, агресивних психологічних захистів.
4. Соціально-психологічне навчання дитини. Спрямоване на розширення кола поведінкових реакцій, корекцію сформованих форм поведінки.
5. Тренінгові заняття розвитку креативності.
6. Робота з убезпечення обдарованих школярів інтелектуального, інформаційного, фізіологічного перевантаження.

Робота з педагогами, адміністрацією школи
1. Надавати педагогічному колективу методичну допомогу в побудові адекватних програм навчання, виховання і розвитку обдарованих дітей на різних етапах навчання.
2. Формування в школі відповідного соціально-психологічного клімату. Побудованого на взаємній повазі, співробітництві педагогічного й учнівського колективів.
3. Проводити роз’яснювальну роботу щодо недопускання перевантажень обдарованих дітей.

Робота з батьками
1. Просвітницька, консультативна робота з прийняття дорослими обдарованості дитини, особливостей її поведінки, світорозуміння, інтересів і нахилів.
2. Створення для дитини освітнього середовища, яке б задовольняло її інтереси.

Прикріплення: 9164621.doc(35Kb)
 
SudilkovДата: Вівторок, 26.04.2011, 12:32 | Повідомлення # 6
Рядовий
Група: Пользователи
Повідомлень: 1
Репутація: 0
Статус: Offline
Обдаровані діти – майбутній цвіт нації, інтелектуальна еліта, гордість і честь України, її світовий авторитет, а тому перед кожним педагогічним колективом стоїть завдання спрямоване на забезпечення формування інтелектуального потенціалу нації шляхом створення оптимальних умов для всебічно обдарованої молоді.
Працюючи над проблемним питанням колектив Судилківської ЗОШ І-ІІІ ступенів ставить за мету виявити і допомогти учневі розвинути інтелектуальні та творчі здібності, природні задатки, створити сприятливі умови для розвитку здібностей школярів, підвищити соціальний статус обдарованої молоді.
Для досягнення поставленої мети у школі створена і постійно вдосконалюється система роботи з обдарованою молоддю, яка є сукупністю змісту, методів, форм, прийомів та засобів, які ставлять дитину в умови суб’єкта творчої діяльності. З цією метою розроблена програма роботи з обдарованою молоддю, яка містить слідуючі розділи:
1. Психолого-педагогічні аспекти реалізації програми.
2. Науково-методичні аспекти.
3. Робота з кадрами.
4. Виявлення обдарованої молоді і створення умов для її розвитку. 5.Забезпечення доступності позашкільної освіти.
У школі працює соціально-психологічна служба, яка розробляє рекомендації щодо системи пошуку обдарованих дітей, пам’ятки вчителям, класним керівникам щодо розвитку творчих здібностей.
У школі здійснюється профільне навчання , а також забезпечується допрофільна підготовка учнів в межах округу.
Організована робота секцій, предметних гуртків, гуртків за інтересами. Ведеться робота по залученню учнів до інтелектуальних конкурсів: знавців української мови ім. Петра Яцика, Міжнародного математичного конкурсу «Кенгуру», Міжнародного фізичного конкурсу «Левеня», участь учнів в олімпіадах, науково-дослідницька робота в рамках МАН.
Розвитку творчих здібностей учнів сприяють проведення у школі предметних тижнів.
Однією з ефективних форм роботи з обдарованою молоддю нашого закладу є створення умов для отримання освіти в позашкільних закладах.
Учні школи є учасниками, переможцями шкільних, районних, обласних олімпіад, Всеукраїнських конкурсів, оглядів художньої самодіяльності, КВК.
Одним із важливих напрямків роботи з обдарованими дітьми у школі є постійний психологічний патронаж всіх учасників навчально-виховного процесу, бо тільки у межах психологічного моніторингу, який допомагає здійснювати психологічний супровід у навчанні обдарованих і здібних дітей педагогічний колектив вирішує такі завдання:
- формування адекватної самооцінки;
- охорона та зміцнення фізичного та психічного здоров’я;
- профілактика неврозів;
- попередження ізоляції обдарованих і здібних дітей у групі однолітків;
- розвиток психолого-педагогічної компетентності педагогів і батьків обдарованих і здібних дітей.
У школі сформований і постійно поповнюється банк даних діагностичних методик для виявлення обдарованих і здібних дітей різних вікових груп. Належну увагу колектив школи приділяє психолого-педагогічній освіті батьків обдарованої молоді. З цією метою проводяться батьківські збори, та випуски «Психологічного вісника» на теми:
- як розвивати здібності дитини;
- батьки і обдаровані діти в контексті конфлікту поколінь;
- якщо ваша дитина талановита ...
Усвідомлюючи, що головною педагогічною метою навчання є залучення обдарованої дитини до неперервного процесу самовдосконалення, самовиховання, саморозвитку, самонавчання адміністрація школи домагається:
- використання вчителями діяльнісного підходу до проведення уроків через введення нових технологій навчання, використання ефективних методів роботи з обдарованими дітьми;
- забезпечує організацію педагогічного процесу так, щоб максимально розвинути здібності обдарованих дітей;
- визначає варіативну частину робочого плану так, щоб максимально врахувати розвиток обдарованих дітей;
- працює над створенням комплексу науково-методичних та навчальних матеріалів;
- підтримка педагогічних кадрів, які здатні сприяти творчій праці учня, виявляти ініціативу та професійну компетентність у цій галузі педагогічної діяльності.
Дане питання знаходиться під постійним контролем адміністрації школи.

Додано (26.04.2011, 13:26)
---------------------------------------------
Задатки– природжені анатомо-фізіологічні особливості, які є основою для розвитку на їх базі здібностей.
Схильності – конкретна вибіркова спрямованість індивіда на певну діяльність; грунтується на інтересах, потребах у виконанні певної діяльності.
Здібності – індивідуальні властивості особистості, які дають змогу за інших рівних умов успішно оволодіти певною діяльністю, розв’язувати завдання, проблеми.
Загальні здібності – це властивості, які лежать в основі оволодіння будь-якою діяльністю.
Спеціальні здібності – дають змогу конкретній людині оволодівати певною діяльністю, успішно виконувати цю діяльність.
Творчі здібності – дають змогу успішно виконувати творчу діяльність (загальні творчі здібності – будь-яку творчу діяльність, наприклад літературну, композиторську).
Обдарованність – специфічне поєднання здібностей, інтересів, потреб, яке дає змогу виконувати певну діяльність на якісно високому рівні, що відрізняється від умовного “середнього” рівня.
Творча обдарованність – дає змогу успішно розв’язувати творчі завдання, виконувати творчу діяльність оригінальніше, ніж за наявності “простих” творчих здібностей.
Талант – система рис, властивостей, які дають змогу особистості досягати значних успіхів в оригінальному виконанні творчої діяльності.
Геніальність – найвища форма таланту, системна характеристика особистості, яка свідчить про її надоригінальні досягнення, що суттєво переважають “звичайну” й навіть творчу діяльність (зокрема й на рівні таланту).

Додано (26.04.2011, 13:32)
---------------------------------------------
Психологічне забезпечення навчально-виховного процесу обдарованої дитини
Діагностичне дослідження з метою виявлення дітей із ознаками обдарованості в тій чи іншій сфері і подальша диференціація здібних і обдарованих.
Психологічна підтримка обдарованих, забезпечення знайомства їх з різними галузями і предметами досліджень, стимулювання до розширення кола інтересів.
Психологічна просвіта всіх учасників навчально-виховного процесу – учнів, батьків, педагогів – із проблеми обдарованості.
Прогнозування, діагностика та корекція труднощів, що виникають у обдарованої дитини.
Психологічне вивчення індивідуальних особливостей обдарованої дитини, консультація з питань розвитку здібностей, корекція поведінки, допомога в саморегуляції і самовдосконаленні, у налагодженні творчого спілкування з дорослими, однолітками.
Аналіз та узагальнення результатів систематичного пошуку та підтримки, їх методичного змісту, шляхів удосконалення роботи з проблем обдарованості.
Створення банку даних або картотеки обдарованих дітей (їх батьків, вихователів, вчителів), які залучені до роботи з ними.

 
shurartДата: Середа, 27.04.2011, 08:48 | Повідомлення # 7
Рядовий
Група: Проверенные
Повідомлень: 4
Репутація: 0
Статус: Offline
Городнявський НВК
Технологія психолого-педагогічного
супроводу обдарованості
Прикріплення: 2735721.doc(132Kb)
 
петровичДата: Середа, 27.04.2011, 11:49 | Повідомлення # 8
Рядовий
Група: Проверенные
Повідомлень: 2
Репутація: 0
Статус: Offline
Обдарованість ––
завжди унікальна, тому
марно шукати універсальні
ознаки обдарованих дітей.
Р. Стернберг
Що ж таке обдарованість?
Існує понад 100 визначень поняття „обдарованість”.
Обдарованість –– комплекс задатків і здібностей, які за сприятливих умов дозволяють потенційно досягти значних успіхів у певному виді діяльності порівняно з іншими людьми. (Л. Липова).
Обдарованість –– поєднання трьох компонентів: мотивації, орієнтованої на виконання завдання; видатних розумових здібностей і креативності. (Дж. Рензуллі).
Обдарованість –– це не лише своєрідне поєднання здібностей людини, а ще й сукупність її особистісних характеристик. ( Л. Слободянюк).
Обдарованість –– це працелюбство. (Н. Лейтес).
Предметом гострих дискусій залишається питання про природу і передумови обдарованості.
Обдаровані діти, що демонструють видатні здібності в певній галузі, іноді нічим не відрізняються від своїх однолітків у всіх інших відносинах. Проте, як правило, обдарованість охоплює широкий спектр індивідуально-психологічних особливостей. Більшості обдарованих дітей властиві особливі риси, що відрізняють їх від більшості однолітків.
Обдарованих дітей, як правило, відрізняє висока допитливість і дослідницька активність. Обмеження їх активності несе за собою негативні реакції невротичного характеру. Обдарованих дітей в ранньому віці відрізняє здатність простежувати причинно-наслідкові зв'язки і робити відповідні висновки; вони особливо захоплюються побудовою альтернативних моделей і систем.
Обдаровані діти звичайно володіють відмінною пам'яттю, яка заснована на ранньому оволодінні мовою і абстрактним мисленням. Їх відрізняє здатність класифікувати і категоризувати інформацію і досвід, уміння широко користуватися накопиченими знаннями. Найчастіше увагу до обдарованих дітей привертає їх великий словниковий запас, що супроводжується складними синтаксичними конструкціями, а також уміння ставити питання. обдаровані діти із задоволенням багато читають словників, енциклопедії, придумують слова, належні, на їх думку, виражати їх власні поняття уявні події, віддають перевагу іграм, що вимагають активізації розумових здібностей.
Обдарованих дітей також відрізняє підвищена концентрація уваги, завзятість в досягненні результату в тій сфері, яка їм цікава. Проте властиве багатьом з них різноманітність інтересів іноді призводить до того, що вони починають декілька справ одночасно, а також беруться за дуже складні завдання. Обдарованість дитини — це достатньо стійкі особливості саме індивідуальних проявів неабиякого, такого, що росте з віком інтелекту.
В яких же сферах може проявлятися обдарованість дітей ?
1. Інтелектуальна сфера. Обдарована дитина вирізняється доброю пам'яттю, жвавим мисленням, допитливістю, добре розв'язує різні задачі. Зв’язно викладає свої думки, може мати здібності до практичного застосування знань.
2. Сфера академічних досягнень. У дітей, обдарованих у цій сфері, найбільш розвинутими можуть бути окремі здібності: мова і література, математика, природознавство тощо.
3. Творчість (креативність). Дитина дуже допитлива, виявляє бажання фантазувати, оригінальна, вона не втомлюються у своїх пізнавальних пошуках, мислить нестандартно і виявляє творчу активність.
4. Спілкування. Добре пристосовується до нових ситуацій, легко спілкується з дорослими та дітьми, виявляє лідерство в іграх і заняттях з дітьми, ініціативна, бере на себе відповідальність за свої дії.
5. Сфера художньої діяльності. Дитина виявляє великий інтерес до візуальної інформації, захоплюється художніми заняттями, їх роботи вирізняються оригінальністю. Виявляє інтерес до музики, легко відтворює мелодію. Із задоволенням співає, намагається створювати музику.
6. Рухова сфера. Тонка і точна моторика, чітка зорово-моторна координація, широкий діапазон рухів, добре володіють тілом, високий рівень розвитку основних рухових навичок.
Характеристики обдарованих дітей.
1. Мають хорошу пам’ять , особливий світогляд, добре розвинуте абстрактне мислення.
2. У них добре розвинута свідомість, теоретичний спосіб мислення.
3. Дуже активні й завжди чимось зайняті. Вони прагнуть працювати більше.
4. Ставлять високі вимоги до себе, у них добре розвинуте почуття справедливості, вони боляче сприймають суспільну несправедливість.
5. Наполегливі в досягненні результату в галузі, яка їх цікавить.
6. Хочуть учитися і досягають у навчанні значних успіхів, Навчання дає їм задоволення.
7. Вміють критично оцінювати навколишню діяльність і прагнуть проникнути у суть речей і явищ, фантазувати.
8. Ставлять багато запитань і зацікавлені у позитивних відповідях на них.
9. Із задоволенням виконують складні й довгострокові завдання.
10. Порівняно зі своїми ровесниками краще вміють розкривати взаємозв’язки між явищами і сутністю, індуктивно і дедуктивно мислити, маніпулювати логічними операціями ,систематизувати , класифікувати й узагальнювати їх.
11. Мають почуття гумору, вони мають міцне здоров’я, життєрадісні, хоча зрідка стан здоров’я погіршується.
12. У них перебільшене почуття страху, емоційна залежність, незбалансованість порівняно з їхніми однолітками.

Для роботи з обдарованими дітьми вчитель повинен:
1. Бути доброзичливим, чуйним , поважати право іншого бути не схожим на нього самого.
2. Знатися на психології обдарованих дітей, відчувати їхні потреби та інтереси.
3. мати високий рівень інтелектуального розвитку.
4. Мати широке коло інтересів і вмінь.
5. Володіти почуттям гумору (але без схильності до сарказму).
6. Бути жвавим і активним .
7. Мати творчий нетрадиційний особистий світогляд.
8. Мати досить високу самооцінку, позитивну «Я-концепцію»
9. Бути емоційно стабільною людиною , тому що співпраця з обдарованою дитиною потребує великих витрат, а це – велике навантаження.
10. Мати здібність до індивідуалізації навчання.
11. Бути готовим до виконання різноманітних додаткових обов ’язків , пов’язаних з навчанням обдарованих дітей.

 
GrytsivДата: Вівторок, 18.10.2011, 09:13 | Повідомлення # 9
Рядовий
Група: Проверенные
Повідомлень: 6
Репутація: 0
Статус: Offline
Практичний психолог
Грицівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Дубина О. Д.

Психологізація навчально-виховного процесу як фактор реалізації особистісно орієнтованої парадигми освіти

Криза існуючої системи освіти практично всіх розвинутих країн має універсальний характер і визначена насамперед її метою – орієнтацією на промисловий етап розвитку суспільства.
Причиною кризи став комплекс із чотирьох основних протиріч:
1. Швидкий ріст загального обсягу наукової інформації веде до збільшення термінів навчання.
2. Необхідність щодня засвоювати величезну кількість інформації не залишає учням часу на її обмірковування та перевірку, знання перестають бути найважливішою умовою і стимулом розвитку мислення.
3. Репродуктивні форми навчання не здатні забезпечити масову підготовку фахівців творчих професій, діапазон яких швидко розширюється.
4. Сучасні форми діяльності в складі команди вимагають наявності розвинутих комунікативних рис особистості, а практично усі форми сучасного виховання формують індивідуаліста.
Суспільству потрібна нова випереджальна педагогіка
Сформулюємо комплекс вимог до такої педагогіки:
Навіщо вчити? – щоб сформувати інтелектуальну та духовну культуру дитини, виробити стиль мислення, що дозволяє аналізувати проблеми та знаходити найбільш точне та економічне їх вирішення.
Чого учити? – усвідомлене оволодіння розумовими прийомами та операціями, організація творчого мислення.
Як учити? – через групову дослідницьку діяльність, «видобування» нових знань.
Кого вчити? – елітарна система освіти повинна стати загальнодоступною.
Дуже важливо – Хто вчить. Тільки особистість здатна виховати особистість.
Проте на шляху реалізації цих вимог чимало перешкод: перенасиченість навчальних програм, їх варіативність, велика кількість підручників, в яких частенько одне й те ж питання має абсолютно різну трактовку, одні теми висвітлені більше, інші – менше. Це створює значні проблеми для майбутніх абітурієнтів. Це й відсутність єдиної, узгодженої на всіх рівнях парадигми виховання молоді, коли педагоги говорять про толерантність, милосердя, гуманізм, натомість з екранів телевізорів, зі шпальт газет лине нескінченний потік негативізму, насилля, жорстокості.
У цій непростій ситуації важлива роль відводиться психологічному супроводу навчально-виховного процесу.
Це супровід розвитку кожної дитини, оновлення змісту навчально-виховного процесу та управлінської діяльності закладу освіти на основі сучасних тенденцій, це підвищення рівня психологічної компетентності педагогів, батьків, усіх тих, хто має відношення до навчання й виховання дітей та підлітків.
Чи потрібен психолог у школі?
Однозначно, так! Саме психолог, враховуючи віковий розвиток учня, особливості цього розвитку, допомагає дитині адаптуватися до процесу навчання, розвивати і використовувати свої здібності, усвідомлювати суть проблем, які виникають перед нею, знаходити оптимальні шляхи вирішення.
Зміст діяльності психологічної служби – це охорона психічного здоров’я всіх учасників педагогічного процесу.
Основні завдання психологічної служби є:
1. Створення сприятливого психологічного клімату для всіх учасників навчально-виховного процесу.
2. Вивчення рівня розвитку першокласників та проведення корекційної роботи з тими, хто відстає у навчанні, має труднощі в адаптації.
3. Виявлення та розвиток здібностей та обдарувань учнів і на основі цього підготовка до профільного навчання.
4. Діагностика особистісного розвитку, ціннісних орієнтацій, виявлення вад і проблем соціального розвитку дитини, корекційна та реабілітаційна робота з учнями.
5. Превентивна освіта;
6. Соціально-психологічна реабілітація учнів, що зазнали різних форм насильства, не відвідують школу, були втягнуті у псевдорелігійні групи.
7. Запобігання професійному вигоранню педагогів.
8. Психологічна просвіта учнів, батьків, вчителів.
Але всі ці завдання повноцінно можна реалізувати лише у тісній співпраці практичного психолога та всіх учасників педагогічного процесу. Саме з цією метою в Грицівській ЗОШ І-ІІІ ступенів щомісяця проводиться опитування класних керівників щодо психологічних проблем школярів, для учнів діє «Служба довіри». Особлива увага приділяється психологічній просвіті: виступи психолога на педрадах, методоб’єднаннях, проведення семінарів, ділових ігор, лекторіїв та індивідуальних і групових консультацій для учнів, батьків, педагогів. Цікаві матеріали висвітлюються на інформаційних стендах.
Одним із підсумків роботи психологічної служби школи є відгуки вчителів:
- по допомогу до шкільного психолога звернулися б:
а) з проблем професійного характеру: «так» – 100% опитаних;
б) з особистих проблем: «так» – (62%);
- на запитання «Чи доцільна посада психолога у школі?» 39(100%) вчителів відповіли: «Так».
Основні пояснення:
- збільшується кількість проблемних дітей;
- робота психолога дає реальний позитивний результат;
- кваліфікована допомога фахівця завжди корисна.
 
Форум » Віртуальна конференція: "Розвиток обдарованості. Практичний досвід." » Психологічний супровід обдарованості » Психологічний супровід розвитку особливостей обдарованих
Сторінка 1 з 11
Пошук: